2015. augusztus 15., szombat

10 nap sajat magaddal.


10 napig. Nincs beszed, nincs erintes, nincs szemkontaktus, nincs olvasas, nincs iras, nincs internet, nincs telefon, nincs kontakt a kinti vilaggal, nincs zene, nincs sport, nincs semmi,.. Hanem napi 11-12 ora meditacio. Kettesben a sajat elmeddel. Csak sajat magaddal.
Hat azt hiszem megtalaltam a kihivast.  Nem gondoltam hogy ez ennyire durva lesz. Szuksegem volt ra, es nagyon tanulsagos elmeny volt, semmi ketseg. De nagyon nehez volt.Mely vizbe ugrottam, mert elotte nem sok tapasztalatom volt ebben a temaban, es rogton napi 12 oraval kezdtem.
Viszont sokat adott, es azt szeretnem, hogy masnak is sokat adjon akit erdekel, ezert megprobalok irni rola, bar termeszetesen lehetetlen visszaadni. Az egesz Vipassana tapasztalaton alapszik, az igazsag a sajat igazsagod, az amit magadon tapasztalsz, nem az amit masok mondanak, nem az amit hallasz vagy olvasol vagy amit en leirok, hanem azon amit Te magad megtapasztalsz.
Szoval, menj es tapasztald, ez a jelszo! :) Es azt hiszem ez az egesz eletre igaz.
Eppen ezert a Vipassana technikat meg sem probalom leirni, ezt at kell elni 10 napon at. Aztan egy eleten at.  Keves is lennek hozza hogy leirjam, es vannak reszei amiket meg meg sem ertettem, fel sem fogtam teljesen.


De a tenyeket leirhatom, es azt, mit tanultam belole.

Szoval Izraelben a Vipassana meditacios kozpontban toltottem 10 napot valahol a Nazaret to partjan, a semmi kozepen, elszigetelve a kulvilagtol. Nehanyak szerint konnyebb igy, mert mar eleve el vagy szakadva, az eleted egy hatizsakban, szoval kevesebb dologtol kell elszigetelodni. En voltam a legfiatalabb, az egyetlen kulfoldi, es az egyetlen nem heberul beszelo. Na persze beszelni nem kellett, nemasagi fogadalmat tettunk, de az instrukciok heberul voltak es angolul... vagyis angolul egy indiai akcentussal. :) Az elejen leadtuk az osszes irashoz, olvasashoz es kulvilaghoz koto eszkozt, megfogadtuk a szabalyok betartasat, es indult a 10 nap. Itt tanultam Dhamma-rol, hallgattam meg sok bolcsesseget, igazsagot, orlodtem, gondolkoztam, es probaltam szembe nezni a sajat elmemmel. Az igazi kihivas szamomra ez volt. Gondolom mindenkinek mas, es a technika megtanulasa a cel, de emellett sok mast is meg kell tanulni. Onmagunkrol.
Ahogy a bolcs indiai tanarunk Goenka mondta: (idezni szo szerint nem tudok, mert irni sem lehetett, meg a naplomat is leadtam jajj de hianyzott az iras mint meg soha. De a lenyegere emlekszem leforditva valahogy igy szolt):
"Az elmenk olyan mint egy vad elefant. Hatalmas, veszelyes es ha nem tudjuk kezelni nagyon artalmas lehet. Megszeliditeni hosszas, faradtsagos munka, ami sok sok turelmet igenyel. De ha egyszer sikerul, nagy ero birtokaba jutunk, amit ha jol hasznalunk fel, nagyon sokat segit, magunknak es masoknak is."
Hat igen, ra kellett dobbennem az elso ket napban mennyire vad elefant is az elme. Hihetetlen volt, mennyi fele rohan mikor koncentralni kenyszerulne. Es eloszor az eletben, nem volt mivel elterelni. Nem kellett es nem szabadott elterelni.
Hat igy telt el a 10 nap, kettesben a vad elefanttal. Meg sem probalom leirni.

A tobbi dolog nem volt olyan nehez, nem ujdonsag a tolerancia, egyutt elni sok emberrel, akik mind magukkal vannak elfoglalva, megosztott kaja zuhanyzo stb, mindenhez hozzaszokik az ember, hajnali 4-kor keles, napi 2-szer volt etel, reggeli 7-kor ebed 11-kor, este csak gyumolcs. Utolag megtudtam hogy sokan ehesek voltak folyton, nekem eszembe sem jutott, ugy el voltam foglalva a fejemben folyo harccal. Es a konyhan dolgozok aggodtak miattam, hogy fogadom az izraeli kajat. Vegan, light kaja volt, es bizony sokszor nem tudtam mit is eszek, de azt hiszem nem is szamit, a gyomrom elegge befogado. Utolag megtudtam mi az a szintelen iztelen trutyi, amit reggelire adtak az Oatmeal (magyarul nem tudom hogy van de vmi zabkasahoz hasonlo), meg amit ratesznek finom edes szosz, amit a juharsziruphoz hasonlitottam a fejemben es ami valojaban Datolya szirup (nem is
tudtam hogy szeretem a datolyat), es a Zatar ami valami zoldes por kis magokkal es mindenre raszorjak, szoval en is szortam, es ettem a turot, tejfolt es dolgokat amik nem tartalmaztak tejtermeket, megis olyan volt mintha tartalmazna, szoval nem is ertem, de finom volt. A desszertek is igen furak voltak, meg a tobbieknek is, de csak ettuk biztosan egeszseges. Egyetlen kaja volt ez a bizonyos Tahina, ami valahogy nem annyira izlett. Ez a szezammagbol keszult massza aminek a szine es az allaga a magyorovajhoz hasonlit. Hat nem arrol van szo hogy utaltam, de ha valaszthattam volna, akkor a Tahina nelkuli kajat ettem volna. De sokszor nem valaszthattam, ugyanis izraelben MINDENHEZ esznek Tahinat, minden kajaba teszik, edes vagy sos, salata vagy desszert, mindenhol ott van. Ugyhogy ettem szorgalmasan en is, nap mint nap, a vegere szinte megszerettem... Na azert nem fogok sirni amiert nem hozhatok majd haza egy egesz raktarral belole. :)

Ennyit a kajarol, ennel sokkal fontosabb dolgokat is tanultam, de a kultura es a helyi szokasok meg igy is atjottek, csak ezert akartam megemliteni ezt is.
Mint mondtam, magat az elmenyt mindenki maga elje at, aki szeretne. Szivesen megirom aki keri, hogyan talaltam ra, es hol elerheto, a vilagon minden fele van Vipassana kozpont. Teljesen ingyenes, utolag lehet adomanyozni, aki teljesitette a 10 napot, es ugy erzi segitett rajta.
Utolag erzem mennyit segitett, es mennyire tanulsagos volt. Kivanom, hogy mindenki megelje.
Mindenesetre szamomra ez a 10 nap felkerul eletem legnehezebb de legmeghatarozobb napjai koze.
Meg egy par dolog amit megtanultam (amiket titokban probaltam feljegyezni, a 10 nap alatt ahogy neha radobbentem ilyen dolgokra, angolrol a forditas nem pontos, neha nem tudom a jo magyar kifejezest, de kb megprobalom osszefoglalni):
Hát ez volt a kilátás...

-Minden folyamatosan valtozik, bennunk es korulottunk, pillanatrol pillanatra. Ezert a pillanatban elni es jelen lenni nagyon nehez. Folyton a multban vagy a jovoben elunk, emlekezunk vagy tervezgetunk. Pedig a mult perceit nem lehet visszaforditani, a jovo pedig jovo marad amig nem eljuk meg.
- A jelen pillanatnak vagyunk egyedul a mesterei. Amilyen magot elultetunk a jelenben, az lesz a jovonk es utana az valik a multunkka. De egyedul a jelen pillanatnak vagyunk urai.
- Minden tettunknek, szavunknak, erzesunknek es gondolatunknak az alapja az elme. Ha megtanuljuk megerteni, megfigyelni, kezelni, mindennel tobbel rendelkezunk.
- A ragaszkodas, es a vagyakozas a szenvedesunk forrasai. Ha megtanuljuk megfigyelni ahelyett hogy azonosulnank vele, reakcio nelkul csak megfigyelni, megszabadulunk a szenvedes terhetol.
- Az "EN" es az "ENYEM" tulsagosan fontosnak van beallitva az eletunkben, kepeket keszitunk hozza magunkban es masokban. Es ezeket a kepeket probaljuk fenyezni, megvedeni. Pedig valojaban nem is letezik semmifele "En" vagy "Enyem", minden csak apro atomok halmaza ami pillanatrol pillanatra valtozik.
- A Te igazsagod, a Te tapasztalatod. Es nem az amit masok mondanak, irnak, vagy amit hallasz es olvasol. Csak az lesz igazsag szamodra amit megtapasztalsz. (Errol mar irtam:P)
- Az elmem egy vad elefant.... errol is mar irtam. De nagyon nagyon vad elefant. :)


Viszont legalabb szembeneztem vele, es ha nem is sikerult megszeliditeni 10 nap alatt, es valoszinuleg egy elet alatt sem lehet teljesen megszeliditeni, legalabb elkezdtem es egy lepessel kozelebb vagyok a celhoz. :)


Erdekes modon miota vege lett es ujra utazom hatamon az eletemmel, teljesen olyan erzes mintha az egesz univerzum osszeeskuvott volna, hogy segitsen. Olyan hihetetlen modon keveredek el hihetetlen helyekre es hihetetlen jolelku emberekkel talalkozom, leirhatatlan. Izrael nagyon draga orszag, de hetek ota egy shekelt sem koltottem. Es nagyobb biztonsagban erzem magam mint valaha. Nem tudom mi ez a varazslatos misztikus dolog, de egyenlore velem van, es mindenki visszamosolyog. :)
Most eszak Izraelben vagyok, Haifa nevu varos mellett egy kibutsban, holnap utnak indulok Del fele vagy a Holt tengerhez, meglatjuk, rengeteg tervem van merre hogyan, de ezt majd utolag irom le, mert ugyis mindig minden valtozik. :)





1 megjegyzés: